Site Network: Cognitive Systems | SFB/TR 8 Spatial Cognition | Fachbereich 03 | Universität Bremen

Qualitative Spatial and Temporal Reasoning-summer term 2012

Diedrich Wolter, 4 SWS, 6 ECTS, 03-ME-711.10

This course addresses state-of-the-art qualitative methods for spatio-temporal reasoning which are subject to contemporary research in artificial intelligence (AI). Qualitative methods draw motivation from the observation that even in infinite domains (such as spatial or temporal information) only a few distinctions are relevant for solving a given task. These distinctions are made explicit and build the basis for symbolic reasoning. This course covers both the theoretical properties of qualitative reasoning techniques (most importantly constraint-based reasoning) and their applications (e.g. navigation). We will analyze reasoning methods by theoretical means, implement algorithms for practical use, and test algorithms through empirical experiments.

[Ziel dieses Kurses ist das Erlernen des qualitativen Schlussfolgerns mit zeitlicher und räumlicher Information. Der Umgang mit zeitlicher und räumlicher Information ist wichtig in vielen Anwendungen im Themenumfeld der Künstlichen Intelligenz (KI); Beispiele reichen von Geoinformationssystemen bis hin zu Kontrolle autonomer Agenten oder Benutzerintzeraktion. Allen Aufgaben gemeinsam ist, dass häig nur wenige, gezielte Unterscheidungen und Überlegungen zu einer Lösung führen; damit eröffnet sich eine Möglichkeit, auch mit unendlichen Domänen (effizient) umgehen zu können - dies bildet die Motivation qualititativer Verfahren. Im Rahmen dieses Kurses vermitteln wir verschiedene Ansätze und Verfahren im engen Bezug zu aktueller Forschung. Der Kurs kombiniert theoretische Betrachtungen mit praktischer Umsetzung. Fragen?

Tuesday 14:15 - 15:45 Cartesium 0.001
Thursday 14:15 - 15:45 Cartesium 0.001